Hola a tots i a totes! Aquí us deix un enllaç a la WebQuest que he creat amb Google Sites.
He volgut fer una activitat competencial que planteja un problema: escriure un article d'opinió sobre la manipulació genètica. A partir de les fonts d'informació textuals i audiovisuals que es faciliten, l'estudiant ha d'anar submergint-se en el tema i la seva controvèrsia per resoldre la tasca amb un posicionament raonat on es reflecteixi tot el que ha après. Més aviat que voler fomentar una opinió favorable o contrària a les aplicacions de l'enginyeria genètica, la intenció és que l'alumne s'informi i elabori una opinió pròpia a partir de la informació disponible i els seus propis valors i idees.
Aquesta WebQuest està pensada per a que els alumnes de Biologia de 2n de batxillerat de manera individual treballin els següents continguts del bloc "Genètica i evolució" del currículum oficial de les Illes Balears:
- L’enginyeria genètica: principals línies actuals de recerca.
- Organismes modificats genèticament.
- Repercussions socials i valoracions ètiques de la manipulació genètica i de les noves teràpies gèniques.
Els objectius d'aquesta activitat són:
- Analitzar i valorar informació procedent de diverses de fonts disponibles a la xarxa.
- Conèixer els avenços més recents en l'àmbit de l'enginyeria genètica i les aplicacions que se'n deriven.
- Valorar les implicacions ètiques i socials dels descobriments més recents en aquest camp.
- Formar una opinió pròpia i argumentar-la de manera fonamentada i raonada.
- Potenciar el desenvolupament de l'esperit crític.
- Participar del debat social i la polèmica en torn a la modificació genètica d'éssers vius.
Coneixements previs:
- La genètica molecular o química de l’herència. Identificació de l’ADN com a portador de la informació genètica.
- Concepte de gen.
- Replicació de l’ADN. Etapes de la replicació. Diferències entre el procés de replicació d’eucariotes i procariotes.
- L’ARN: tipus i funcions.
- L’expressió dels gens. Transcripció i traducció genètiques en procariotes i eucariotes.
- El codi genètic en la informació genètica. Les mutacions. Tipus. Els agents mutagènics.
- Genètica mendeliana. Teoria cromosòmica de l’herència.
- La selecció natural. Principis. Mutació, recombinació i adaptació.
Tot i que l'activitat pot ser molt més profitosa amb aquestes nocions prèvies, també es pot utilitzar com a punt de partida per a la introducció d'aquests continguts. Tot depèn de com ho plantegem.
He considerat que aquesta activitat es podria dur a terme en un màxim de quatre sessions de 55 minuts a l'aula ordinària (en cas de disposar d'ordinadors per a tothom) o la d'informàtica, o bé com a feina individual per fer a casa. Només és necessari un ordinador amb connexió a internet i un compte a Google, tot i que un paper i llapis o bolígraf poden ser útils per prendre notes també.
Crec que seria molt de profit promoure un debat a classe quan s'hagi finalitzat la tasca, per tal de que els alumnes interaccionin i intercanviin punts de vista, tot enriquint l'aprenentatge.
Crec que seria molt de profit promoure un debat a classe quan s'hagi finalitzat la tasca, per tal de que els alumnes interaccionin i intercanviin punts de vista, tot enriquint l'aprenentatge.
Què us sembla?
Fins aviat!
No hay comentarios:
Publicar un comentario